Policyjny profilaktyk o konsekwencjach agresji rówieśniczej
Policjant Wydziału Prewencji Komendy Powiatowej Policji w Mikołowie prowadzi cykl spotkań z najstarszymi uczniami szkół podstawowych i średnich w całym powiecie mikołowskim. Dziś odwiedził mikołowską "dziesiątkę", gdzie rozmawiał z młodzieżą klas ósmych. Mł.asp. Artur Ceran zreferował pojęcia przemocy rówieśniczej, zasad współżycia społecznego oraz wyjaśnił, czy nauczyciel jest funkcjonariuszem publicznym.
Przemoc wśród dzieci i młodzieży jest zjawiskiem wieloaspektowym. Najbardziej oczywistą formą jest agresja fizyczna, np. popychanie, szturchanie, kopanie, szczypanie, przewracanie. Jednak bardziej dotkliwa i problematyczna dla uczniów zdaje jest przemoc relacyjna, czyli to, co powszechnie nazywamy przemocą psychiczną. To wszelkiego rodzaju zachowania powodujące, że ofiara jest samotna, czyli wykluczanie z grupy rówieśniczej, ignorowanie. Dotyczy to również wszelkiego rodzaju plotek, niszczenia reputacji, opowiadania nieprawdziwych lub bardzo osobistych historii o ofierze i jej rodzinie. Do tego dochodzi przemoc w sieci. Cyberbullying, seksting, grooming, hejt – to formy, które nie pozostawiają śladów na ciele, za to trwale odbijają się na kondycji psychicznej, zwłaszcza młodzieży. O tym, między innymi, rozmawiał dziś policyjny profilaktyk z uczniami klas VIII Szkoły Podstawowej nr 10 w Mikołowie.
Mł.asp. Artur Ceran wyjaśnił dzieciom czym są zasady współżycia społecznego, które, tak jak poszczególny przepisy prawne, wchodzą w skład porządku prawnego w kraju, a ich przestrzeganie jest równie ważne, co tych opisanych w poszczególnych ustawach. Policjant wyjaśnił definicję funkcjonariusza publicznego. I choć nauczyciel nie jest nim w znaczeniu ustawowym, korzysta jednak z ochrony tak jak funkcjonariusz publiczny. W związku z tym przestępstwa wymienione w odpowiednich artykułach kodeksu karnego, popełnione na szkodę nauczyciela, są ścigane z oskarżenia publicznego