Zabawa kosztem życia innych? Numer alarmowy 112 to nie miejsce do żartów!
Ma służyć ludziom, by mogli powiadomić służby o nagłych sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia lub mienia. Dzwoniąc na numer alarmowy 112 bez potrzeby i uzasadnienia, a co gorsza - dla żartu, blokujesz linię telefoniczną osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy. Zastanów się! Czy zabawa kosztem życia innych jest aż tyle warta?
Tego, że numery alarmowe nie służą do zabawy uczy się już dzieci w przedszkolu. W dobie, gdy prawie każdy ma dostęp do telefonu komórkowego takich „żartobliwych” połączeń jest niestety mnóstwo. Biorąc jednak pod uwagę konsekwencje, może warto się zastanowić, czy przez ten żart nie odbieramy innym szansy na życie.
Numer alarmowy „112” jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych jak i komórkowych.
Czyli co należy zrobić po wybraniu numeru 112:
- miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia i pozwalać na przeprowadzenie spokojnej rozmowy z operatorem (bez zakłóceń),
- jeśli to możliwe, połączenie z operatorem numeru „112” powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu zagrożenia lub inną osobę będącą świadkiem danego zdarzenia,
- po wybraniu numeru „112” należy czekać cierpliwie do momentu zgłoszenia się operatora, nie odkładać słuchawki do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne, więc nie generuje kosztów dlazgłaszającego zdarzenie),
- krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem w celu wezwania przez operatora Centrum Powiadamiania Ratunkowego właściwej służby, podać swoje imię i nazwisko,
- wskazać miejsce przebywania/adres, w którym miało miejsce zdarzenie lub sytuacja; jeśli to możliwe wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejscazdarzenia,
- udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania,
- wykonywać polecenia/instrukcje przekazywane przez operatora,
- nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu,
- jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru „112”,
- należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.
Policja oraz inne służby, które ratują życie, zawsze reagują na każde zgłoszenie. Niestety, na te fałszywe także. Zaangażowanie policjantów do, jak się często okazuje, zupełnie niepotrzebnych zgłoszeń, uniemożliwia udzielnie pomocy tym, którzy jej naprawdę potrzebują.
Policja apeluje, by nie traktować tego numeru, jako jednego ze sposobów na świetną zabawę. Tego rodzaju "rozrywka" może odbyć się kosztem czyjegoś życia!
Przed wybraniem numeru alarmowego należy zastanowić się czy sprawa, którą zgłaszamy, na pewno wymaga interwencji Policji. Musimy pamiętać o tym, że w momencie, kiedy blokujemy linię alarmową, czy też niepotrzebnie angażujemy patrol Policji, ktoś inny może potrzebować pilnie pomocy.
Osoby, które w sposób nieprzemyślany wzywają Policję, popełniają wykroczenia z art. 66. § 1.K.W.:
„Kto:
- chcąc wywołać niepotrzebną czynność, fałszywą informacją lub w inny sposób wprowadza w błąd instytucję użyteczności publicznej albo organ ochrony bezpieczeństwa, porządku publicznego lub zdrowia,
- umyślnie, bez uzasadnionej przyczyny, blokuje telefoniczny numer alarmowy, utrudniając prawidłowe funkcjonowanie centrum powiadamiania ratunkowego
art.66. § 2.K.W.:„Jeżeli wykroczenie spowodowało niepotrzebną czynność, można orzec nawiązkę do wysokości 1000 złotych.