Nie daj „się wkręcić” przez telefon
Czerwona lampka powinna zaświecić się każdemu, kto przez telefon otrzymuje „wyjątkową ofertę” i prezent „za darmo”. Miły głos w słuchawce nalega na podanie danych i adresu, pod który ma wysłać upominek. Tak często zaczyna się seria kłopotów i obciążeń finansowych, których się nie spodziewaliśmy. Wiele nieuczciwych firm na rynku bazuje na łatwowierności klientów. Nie dajmy się oszukać i nikomu obcemu nie zdradzajmy swoich danych.
Do starszej kobiety dzwoni telefon. Sympatyczny głos w słuchawce informuje rozmówczynię, że jej numer został „wylosowany do otrzymania wyjątkowej nagrody”. Jest to nagroda „za darmo” , „prezent” , „całkiem bezpłatna”. „Zwycięzca” musi „jedynie” opłacić koszty wysyłki , a także podać swoje dane oraz adres do korespondencji. Pani w słuchawce mówi także, że rozmowa jest nagrywana. Nie dajmy się nabrać na podobne oferty, a już na pewno nikomu nie podawajmy przez telefon swoich danych i adresu! Nieuczciwe firmy bazujące na naiwności klientów działają w różny sposób. Najczęściej składają rozmówcy propozycję „nie do odrzucenia” podkreślając wyjątkowość oferty i ofiarując bonus w postaci „prezentu”. Mogą to być jednak firmy, które chcą nas oszukać. W efekcie konsument zostaje wplątany w machinę kłopotliwych dla niego sytuacji i obciążeń finansowych, których tak naprawdę wcale nie chciał. Pamiętajmy, że osoby składające nam oferty przez telefon mogą być przedstawicielami firm stosujących nieuczciwe praktyki biznesowo-rynkowe. Należy mieć to na uwadze zanim zgodzimy się przyjąć cokolwiek oferowanego przez miły głos w słuchawce czy akwizytora za drzwiami. Pamiętajmy, aby umowy (szczególnie z nieznanymi dotąd firmami) zawierać osobiście (najlepiej w siedzibie, 4 oczy z pracownikiem), mając w formie pisemnej przedstawione warunki umowy, z którymi wcześniej dokładnie się zapoznamy. To najbezpieczniejsze rozwiązanie. A co gdy podejrzewamy, że padliśmy ofiarą oszustwa lub wyłudzenia? Albo gdy wydaje nam się, że umowa, to podstęp mający na celu wprowadzenie nas w błąd? Najlepiej skontaktować się z Rzecznikiem Praw Konsumentów, który fachowo przyjrzy się sprawie oraz doradzi, w jaki sposób należy postępować. Niewykluczone, że działanie określonej firmy jest przestępstwem. Wówczas sprawę można zgłosić policji i niewykluczone, że jej finał zakończy się w sądzie.
W Mikołowie działa Powiatowy Rzecznik Konsumentów przy Starostwie Powiatowym na ul. Żwirki i Wigury 4a. Telefon do Rzecznika: tel.: (032) 324 81 42; fax: (032) 324 81 47. Email: rzecznik@powiat.mikolow.pl